GALLERY MoMo Ryogoku is pleased to announce that we will have a solo exhibition by Katsumi Hayakawa entitled "Day by Day / Katsumi Hayakawa Small Works," from September 2 (Sat) to October 7 (Sat).
In his early works, Hayakawa employed a technique involving an electric drill to sculpt layered paint surfaces. Drawing from a modernist perspective of color composition, surface, and line in painting, he explored the interplay between the aerial view of urban landscapes and the imagery of electronic circuits. This exploration sought to unveil similarities while delving into the dynamic interaction of micro and macro expressions.
From 2010 onward, Hayakawa embarked on creating semi-three-dimensional artworks using paper. This series further extended themes evident in his paintings, resulting in a clearer fusion of bird's-eye and micro perspectives. He also expanded the thematic scope to incorporate relationships between artworks and observers, physicality, and memory.
This exhibition predominantly features two-dimensional pieces capturing fleeting daily imagery. His new paintings, achieved through minute artistry, concentrate on etching imagery onto canvases. Hayakawa explains that capturing and anchoring unintentional canvas phenomena, such as color blending, water movement, and pigment settling, is more about external engagement and communication with the world than a manifestation of internal imagery.
Simultaneously, several small-scale paper artworks are also on display in this exhibition. The amalgamation of urban, systematic, linear works with ambient, tranquil paintings appears to symbolize the very essence of our world.
Katsumi Hayakawa's new creations and fresh explorations eagerly await your viewing.
Katsumi Hayakawa, born in Tochigi Prefecture in 1970, graduated from Nihon University College of Art in 1992 and subsequently pursued studies in the United States. He obtained his MFA degree from the School of Visual Arts New York in 1998. Following this, he continued to present his work in New York until his return to Japan in 2008. He shifted his base to Tokyo and has since primarily exhibited solo shows at our gallery. He has also showcased his works on a global scale in countries such as the United States, Germany, the Netherlands, Spain, and Taiwan. Notably, his pieces are held in prestigious collections including the Museo de Arte Contemporanea de Málaga, Target, and the Louis Vuitton Collection.
Artist's Comment
Concepts, sensations, or perhaps fleeting elements amidst the passage of daily time.
What are they?
Our current perception is inevitably rooted in the past, while the flowing and blending materials mark time, connecting past and future. Space births distance, and vision perceives objects within this expanse. A lone waterfowl gracing the surface of a calm lake, emerging ripples, flickering subway lights in Canal Street, subtle emitted sounds, the burst of a supernova, bread mold, heated circuits, the hum of cooling fans, flowing magma, resonating sirens, absent moon, surging sea, glinting frame, electric lines dissecting the sky, rusted wheels, self as catalyst, the disjunction between sight and perception. And through these rifts, something arrives.
2023, Katsumi Hayakawa
GALLERY MoMo Ryogokuでは、9月2日(土)から10月月7日(土)まで、「日々 / 早川克己 小品展」を開催いたします。
早川克己は 1970 年栃木県生まれ、92 年日本大学芸術学部美術学科卒業後アメリカに渡り、 98 年にSchool of Visual Arts New York にて修士号(MFA)を取 得、その後ニューヨークで制作発表を続け、2008年に帰国。拠点を東京へと移し、同年から当ギャラリーでの個展を中心に、アメリカ、ドイツ、オランダ、スペイン、台湾など世界的なスケールで作品を発表しています。作品は、マラガ現代美術館、米国小売大手ターゲット、Louis Vuitton コレクションに収蔵されています。
早川克己は初期作品では、絵の具を重ねた色層を電動ドリルで削り出す手法を用いた作品制作を手がけてきました。
色と面、線の構成という、絵画におけるモダニズム的観点をふまえ、都市の俯瞰イメージと電子回路のイメージの重ね合わせ、類似性を探り、ミクロとマクロがダイナミックに交錯する表現の探求に取り組んで参りました。
そして2010年からは、紙を使った半立体的な作品の制作を開始しました。このシリーズでは絵画作品で取り組んできた主題をより発展させ、俯瞰的かつミクロな視点が融合したダブルイメージがよりクリアになりました。さらに作品と鑑賞者の関係性、身体性と記憶など、テーマの射程を広げ、作品制作を展開しています。
本展では、日々去来するイメージをとらえた平面作品を中心に展示を構成しています。新作の絵画作品では、極小の作為によって、イメージを画面に定着させることに注力しました。色材のにじみ、水の流れ、顔料の沈澱など、意図せず画面に生起する現象を捉え、固着させること、それは作者の内的形象というよりも、外的なコンタクト、外部とのコミュニケーションであると早川は言います。
一方、今回もスモールスケールの紙の作品を数点展示しています。都市的でシステマティックな直線的な作品と、アンビエントで静謐な絵画作品の混淆によって、それはあたかもこの世界のありようそのものを表現しようとしているようです。
早川克己の新作、そして新たな展開を、ぜひご高覧いただけたら幸いです。
アーティストコメント
日々移りゆく時間の中で去来する想念、感覚、あるいは何か。
なにか?
認識する現在は常に過去で、流れ、滲むマテリアルは時間を刻み未来と過去をつなぐ。
空間は距離をうみ、視覚はその距離によってものを知覚する。静まり返った湖面に着水する一羽の水鳥、現れる水紋、Canal Streetの地下鉄駅で明滅する蛍光灯、放たれる微細音、超新星爆発、パンのカビ、加熱した回路、冷却ファンのノイズ、マグマの流れ、響き渡るサイレン、欠ける月、満ちる海、フレームの煌めき、空を区切る電線、錆びた車輪、触媒としての自己、見えているものと認識とのズレ。そしてその裂け目からナニカがやってくる。
2023年 早川克己